Top 10 Beste Supermarkten

Top 10 Beste Supermarkten

De tijd dat we onze boodschappen nog bij winkels in de buurt deden, zoals bij de lokale groenteboer, bakker, slager of kruidenier, ligt ver achter ons. Vandaag de dag bezoeken we meestal maar één winkel voor alle boodschappen. Zie daar het bestaansrecht van de supermarkt. Maar wat zijn eigenlijk de top 10 beste supermarkten van Nederland?

De supermarkt komt uit Amerika, begin twintigste eeuw verschenen daar de eerste supermarkten. Vervolgens werd in 1946 de eerste supermarkt van Nederland opgericht in Nijmegen, snel gevolgd door de tweede supermarkt in Amsterdam. Door het grote gemak van de supermarkten ging het begin jaren vijftig snel. Er volgden in rap tempo veel andere supers.

Wat zijn de beste supermarkten van Nederland?

Inmiddels kennen we in Nederland zeker 22 verschillende supermarkten en hoeft men gemiddeld niet verder te reizen dan 680 meter om boodschappen te doen bij de dichtstbijzijnde supermarkt. Dat zegt genoeg over hoeveel supermarkten ons land inmiddels telt.

Juist omdat supermarkten een onmisbaar onderdeel van het straatbeeld en onze dagelijkse routine zijn geworden, willen wij antwoord geven op de vraag “wat zijn de beste supermarkten van Nederland?”.

Hiervoor hebben we verschillende toplijsten van bronnen op het internet geanalyseerd, zoals het GfK Panel, de Consumentenbond, Nielsen en Wikipedia. Het resultaat van die analyse is deze top tien beste supermarkten.

Boodschappen bij de beste supermarkten

Iedereen heeft wel een favoriete supermarkt. Wat dat betreft is de beste supermarkt deels een persoonlijke aangelegenheid. Toch hebben veel consumenten ook meerdere supermarkten, waar ze regelmatig komen om boodschappen te doen. Zo vinden sommige consumenten de ene supermarkt het beste voor verse producten, maar voor aanbiedingen en voordeelverpakkingen vinden ze juist een andere beter.

Overigens wordt boodschappen bestellen via internet ook steeds populairder onder consumenten. Desondanks hebben nog niet alle tien beste supermarkten een service voor boodschappen thuisbezorgen. De verwachting is dat het online boodschappen bestellen de komende jaren alleen maar gaat toenemen. Waarschijnlijk zullen op termijn dus steeds meer supermarkten een bezorgservice lanceren.

De Top 10 van de beste supermarkten

Dit is de lijst van de top 10 beste supermarkten. Het merendeel van alle Nederlandse consumenten, doet boodschappen bij één van deze supermarkten. Van de tien beste supermarkten is het aantal vestigingen en de hoeveelheid marktaandeel beschreven. Ook kun je lezen over het ontstaan van de supermarkten en waarom deze supermarkten de beste van Nederland zijn.

#10 – DekaMarkt

DekaMarkt

DekaMarkt is een Nederlandse supermarkt met 81 vestigingen, verdeeld over zes verschillende provincies. In 2019 vierde de supermarkt haar 70-jarig bestaan. Ze hebben een marktaandeel van 1,7% (2019).

Het ontstaan van DekaMarkt gaat terug naar 1941. In dat jaar opende Dirk Kat een kruidenierszaak. Vervolgens begon hij in 1949 zijn eerste zelfbedieningszaak onder de naam Kijkgrijp te Velsen-Noord. Uiteindelijk groeide dit uit tot de huidige supermarktketen van DekaMarkt.

Naast supermarkten vallen ook een (online) wijnmarkt, boodschappen bezorgservice en een tankstation onder DekaMarkt. Sinds 2009 is de keten onderdeel van Detailresult Groep NV. Deze groep bezit ook eigen productiebedrijven, distributiecentra, verscentra en transport. Bovendien zijn er een aantal tuincentra en slijterijen aan verbonden.

#9 – DEEN

Deen

Supermarkt DEEN is Nederlands en heeft 81 filialen, voornamelijk in de provincie Noord-Holland. De winkel is opgericht in 1933 te Hoorn, maar sinds 1953 is DEEN een supermarkt. Ze hebben een marktaandeel van 2,0% (2019).

DEEN richt zich vooral op een sterke binding met haar klanten. Medewerkers, producten en de sfeer in de winkels maken volgens de supermarkt elke dag het verschil. Klanten en medewerkers voelen zich thuis bij DEEN en vanuit daar is hun slogan “Dat is lekker thuiskomen.” ontstaan.

Ze beloven dat je je altijd welkom zult voelen doordat je op een prettige en vertrouwde manier je boodschappen kunt doen. Ook betaal je volgens de supermarkt nooit te veel, voor de lekkere en unieke producten van DEEN.

#8 – Hoogvliet

Hoogvliet

De Nederlandse supermarkt Hoogvliet heeft meer dan 70 vestigingen, verdeeld over vier provincies in het Westen en Midden van het land. De supermarkt is opgericht in 1968 en heeft een marktaandeel van 2,1% (2019). Er zijn ruim 6000 mensen werkzaam bij de supermarktketen.

Het distributiecentrum en de centrale slagerij van Hoogvliet zijn gevestigd in Bleiswijk. In dezelfde plaats staat ook de centrale bakkerij van de supermarkt, waar meerdere keren per dag ambachtelijk brood wordt gebakken. Dit wordt vervolgens door het distributiecentrum naar alle vestigingen gebracht.

Tenslotte belooft Hoogvliet ervoor te zorgen dat je iedere dag gezond, gevarieerd en vooral lekker eet én dat voor de laagste prijs.

#7 – Coop

Coop

De Coop is een Nederlandse supermarkt, met ruim 300 vestigingen in heel Nederland. Ze groeien gestaag dankzij diverse overnames, zoals die van 51 EMTÉ supermarkten in 2018. Inmiddels hebben ze een marktaandeel van 3,7% (2019).

Coop bestaat al meer dan 125 jaar en gelooft in de kracht van samen. In die vorm sta je volgens de supermarkt sterker en kan je meer bereiken. Hun slogan luidt dan ook: “samen maak je ’t verschil!”. De boodschappen bij Coop zijn écht lekker en goedcoop. Bovendien houden ze klanten dichtbij door ze inspraak te laten hebben in de organisatie.

#6 – Dirk

Dirk

Dirk is een Nederlandse supermarkt met meer dan 120 filialen in alle twaalf provincies van het land. Tot 2014 was de supermarkt bekend onder de naam Dirk van den Broek, de man die de winkel in 1948 oprichtte en er later in 1953 een supermarkt van maakte. Anno 2019 hebben ze een marktaandeel van 3,7%.

Van origine is Dirk een melkhandel, welke in 75 jaar uitgroeide tot een succesvolle supermarktketen. Ze hebben meer dan 1,6 miljoen klanten per week en verspreiden een wekelijkse folder met scherpe aanbiedingen. Ook brengen ze zeven keer per jaar een eigen tijdschrift uit, welke op dat moment gratis verkrijgbaar is in alle filialen.

#5 – ALDI

Aldi

De ALDI is een Duitse supermarkt met ongeveer 500 winkels in Nederland. Het bedrijf is opgesplitst in Aldi Nord en Aldi Süd maar treden gezamenlijk op richting leveranciers. Officieel vallen de Nederlandse filialen onder Aldi Nord. De supermarkt heeft een marktaandeel van 5,9% (2019).

Het begon met een kleine winkel in het Duitse Essen-Schonnebeck. Vanuit daar groeide ALDI uit tot één van de grootste supermarktketens van Europa. Momenteel opereren ze in negen Europese landen, wat ze tot één van de belangrijkste spelers maakt op het gebied van de detailhandel in Europa.

#4 – PLUS

Plus

De PLUS is een Nederlandse supermarkt en echt de aller “jongste” uit deze top tien beste supermarkten. In haar huidige vorm bestaat de supermarktketen namelijk pas sinds 2001. Het is sindsdien de opvolger van de Plusmarkt. De PLUS heeft inmiddels meer dan 270 vestigingen in Nederland en een marktaandeel van 6,5% (2019).

Naast dit aantal vestigingen bestaat de organisatie uit een servicekantoor in Utrecht en vier distributiecentra, regionaal verdeeld over Nederland. PLUS beweert voorop te lopen in ontwikkelingen rondom goed eten en speelt hier relevant op in. Ze onderscheiden zich dankzij de grootte om het verschil te kunnen maken, en tegelijkertijd het regionale om flexibel te blijven.

Alle supermarkten van PLUS hebben een gezamenlijk doel waarbij duurzame bedrijfsvoering en de klant centraal staan. Met goed eten, voor iedereen elke dag, is het de ambitie van PLUS om de beste supermarkt van Nederland te worden.

#3 – Lidl

Lidl

Lidl is een Duitse supermarkt en opende in 1997 haar eerste vestiging in Nederland te Uden. In korte tijd wist de supermarktketen meer dan 430 filialen te openen. Daarmee hebben ze een marktaandeel van 10,7% (2019). Er werken meer dan 19.000 medewerkers bij Lidl en ze hebben naar eigen zeggen een naamsbekendheid van bijna 100 procent. Daarmee is de supermarktketen niet meer weg te denken uit Nederland.

Klanten kunnen terecht bij Lidl voor alle dagelijkse boodschappen, van de hoogste kwaliteit én voor de laagste prijs. De supermarkt is al acht keer uitgeroepen tot beste supermarkt in groente en fruit. Naast levensmiddelen kunnen klanten sinds 2016 ook terecht in de Lidl-webshop voor non-food artikelen. De verwachting is dat Lidl deze webshop op termijn nog gaat uitbreiden met de mogelijkheid voor online boodschappen bestellen.

Tenslotte heeft Lidl duurzaamheid en toekomstgerichtheid hoog in het vaandel staan. Ze beweren een verantwoordelijk bedrijf te zijn, wat investeert in hun medewerkers.

#2 – Jumbo

Jumbo

Jumbo is een Nederlandse supermarkt, opgericht in 1979 met een eerste filiaal in Tilburg. Mede dankzij de overname van C1000, Super de Boer en EMTÉ filialen, zijn ze tussen 2005 en 2018 explosief gegroeid tot de op één na grootste supermarktketen van ons land. Inmiddels heeft Jumbo een marktaandeel van 21% (2019).

De supermarkt hecht waarde aan het plezier wat klanten beleven tijdens het boodschappen doen. Jumbo wilt van deze dagelijkse routine dan ook een feestje maken. Lekker en gezond eten voor iedereen bereikbaar maken, waarbij ze altijd oog hebben voor mens, dier en milieu.

Er gaat geen dag voorbij dat Jumbo zich niet afvraagt of het beter kan. Als supermarktketen zien ze zichzelf middenin de samenleving staan. Nu, maar ook voor later, proberen ze het continu efficiënter, gezonder en leuker te maken voor hun klanten.

#1 – Albert Heijn

Albert Heijn

Albert Heijn is de bekendste supermarkt van Nederland. Wanneer je iemand vraagt een willekeurige supermarkt op te noemen, is de kans groot dat deze persoon Albert Heijn of “AH” zegt. Ook de geschiedenis van deze supermarkt gaat het verste terug. Het is ooit begonnen met de kruidenierszaak van meneer Albert Heijn in 1887 te Zaandam. In al die jaren zijn de winkels uitgegroeid tot een enorme supermarktketen, goed voor een marktaandeel van 34,9% (2019).

Volgens Albert Heijn is iedereen tegenwoordig lekker druk met van alles en nog wat. Wat betreft onze dagelijkse boodschappen, leggen we de lat steeds hoger. We willen graag lekker, vers, gezond, gevarieerd en makkelijk eten. En dat alles zonder te veel te betalen.

De supermarktketen begrijpt maar al te goed dat dit regelmatig voor een uitdaging zorgt. Ze willen haar klanten dan ook alles bieden, om zo veel mogelijk uit het leven te halen. Natuurlijk op een manier die bij de klant past. Wie of waar je ook bent en wat je ook zoekt, de supermarkt beweert er altijd en overal voor je te zijn. Om de hoek in de buurt, onderweg bij het (tank)station en op internet voor de online boodschappen.

Gepubliceerd in Top 10 categorie: Winkels